Gisteren 24 maart, werd ik wakker met wederom een brok in mijn keel. Maandagavond was de persconferentie over de verscherping van de maatregelen, waarbij in 1x klap nóg duidelijker werd..

• We zitten in de shit….

• Er is stront aan de knikker…

• We zijn de sjaak…

• We zijn nog lang niet jarig…

• en meer van dit soort kreten… ;-)

Onze bruiloft in mei waar we al 1,5 jaar lang naar uitkeken en heel hard voor hebben gespaard gaat niet door op de originele datum. En ik heb tot minimaal 1 juni geen foto-opdrachten. Hoe the fuck, ga ik hier nu mee om?

En toen kwam de kreet ‘everything is figureoutable’ van Marie Forleo bij mij naar boven, in het Nederlands: ‘Alles is uitvogelbaar’. Eigenlijk wilde ik gisteren daarom gelijk een boekreview schrijven, maar ik besloot eerst het boek opnieuw globaal door te lezen. Want man, wat een goed boek in deze periode van crisis!

Wie is Marie Forleo?

Marie Forleo is CEO van haar bedrijven Marie Forleo International, MarieTV en Bschool. Daarnaast is ze lifestyle coach, motivational speaker (in het Engels klinkt dit beter dan motivatie spreker ;-)) en auteur van onder andere het boek ‘Alles is uitvogelbaar’. Ze heeft samen met haar team een miljoenen bedrijf opgezet en heeft fans over de hele wereld in 195 verschillende landen. Haar boek is dan ook in heel veel verschillende talen uitgebracht.

Ik luister graag haar podcasts, dit zijn afleveringen die zij maakt voor Marie TV. Daarmee laat ze zien dat je tegelijkertijd twee verschillende media kunt gebruiken/hosten.

Business boek in tijden van crisis

Dit is hét businessboek wat je naar mijn mening nu zou moeten lezen in deze periode van corona crisis. Het boek gaat jou helpen om in deze periode weer kansen te zien en te benutten. Om op te staan en in de actie modus te schieten, in plaats van je laten verlammen en wachten tot de angst voor wat komen gaat voorbij is. Het boek is opgebouwd uit de onderstaande onderdelen, welke Marie het scheppingsformule noemt:

Elk hoofdstuk gaat over één van deze onderwerpen. Gekoppeld aan praktijkvoorbeelden én opdrachten, waardoor je het gelijk voor jezelf in de praktijk kan brengen. Marie schrijft vanuit haar hart, letterlijk zoals ze praat.. Woorden als shitzooi en klotebende moet je dus aan kunnen, want anders is dit boek niks voor jou. Ik vind het juist zó heerlijk verfrissend én grappig hoe zij je aanspreekt en mee neemt in haar verhaal. Hierdoor voelt het persoonlijk én ben je meer geneigd om in actie te komen.

Een confronterend zelfhulpboek
Het zal confronterend zijn, want ze gaat je aanspreken op smoesjes, belemmerende overtuigingen, angsten en je perfectie. Allemaal onderwerpen die er namelijk voor zorgen dat jij niet in actie komt en dus geen vooruitgang maakt. Dingen als ‘ik kan niet’ en ‘ik ga niet’ zijn volgens haar veelgebruikte smoesjes, het betekend namelijk dat je het niet écht wilt. En dat is niet erg, maar het is belangrijk om te accepteren dat alles wat je doet en beslist een keuze is. De ene vind je belangrijk en de andere niet óf minder.

Het doel van dit boek is om je dromen om te zetten in doelen, je doelen in actiepunten en je actiepunten in een actiemodus. Deze actiemodus is een tegengif voor angst, die juist nu in deze onzekere periode jouw medicijn kan worden.

Kom op! Jij kunt dit ook! Het boek gaat niet alleen over ondernemers zonder kids, het gaat over iedereen van jong tot oud, van mensen in sloppenwijken tot in dure villa’s, van mensen met een baan tot ondernemers. Ook voor jou kan dit een super goed boek zijn.

Mijn persoonlijke voorbeelden t.a.v.
‘Alles is uitvogelbaar’

Je kan blijven hangen in medelijden voor jezelf en de angst voor wat er komen gaat. Ik geef daarom even mijn eigen voorbeeld van deze periode.

Ik zou gaan trouwen in Frankrijk op 30 mei 2020 met mijn grote liefde, tja je begrijpt dit gaat niet door met deze maatregelen én het grote risico op besmetting. Het nieuws van afgelopen maandag sloeg in als een bom, terwijl je het eigenlijk stiekem al een beetje had kunnen zien aankomen. Ik heb gisteren een dag genomen om mijn emoties te voelen en te accepteren, maar ik heb ook samen met mijn verloofde gelijk een nieuwe datum uitgekozen. En we zijn in actie gekomen om alles gelijk te gaan regelen.

Een ander voorbeeld van mij: ik ben (bruids)fotograaf. Je begrijpt het al, één grote ellende, want alle opdrachten gaan van half maart tot 1 juni niet door. Dat betekent dat alles wordt verschoven naar later dit jaar én zelfs volgend jaar. Dit is voor mijn inkomen een enorme klap. Daarom heb ik gelijk juridisch advies gevraagd over hoe ik hier het beste mee kon omgaan én heb in twee dagen mijn eigen standpunt bepaald.

Daarnaast ben ik in de actiemodus geschoten met mijn online platform. Want één van mijn doelen voor dit jaar was mijn online business verder uit te bouwen. Deze tijd is daar perfect voor, ik heb geen andere dingen te doen dus mijn volledig focus ligt nu hier. En komt daarmee in stroomversnelling terecht. Het is mijn missie om andere fotografen te helpen een geoliede en stevige onderneming te krijgen. Waar workflows zijn geoptimaliseerd en dus in minder tijd meer werk kan worden verzet én ook meer kan worden verdiend. Ook voor fotografen is het nu juist de tijd om hierin te investeren, want zodra we weer naar buiten mogen is hier vaak minder tijd voor doordat alle tijd naar fotoshoots én nabewerking gaat. Interesse wat ik allemaal aanbied? Check dan mijn webshop waarin allerlei modules en mentoringsessies te koop staan voor een leuk prijsje.

Koop dit business boek gelijk

Ik wil je aanmoedigen om gelijk dit boek te kopen als je één van deze gedachten hebt na het lezen van mijn blog:

• Dat klinkt wel interessant

• Misschien zou ik dat moeten lezen

• Leuk, zet ik op mijn boekenlijstje

• Ik wil vooruitkijken in deze periode van crisis

Want juist NU is dit boek uitermate geschikt om te lezen, echt waar! Ik ga hem nu voor de tweede keer helemaal lezen én alle opdrachten opnieuw maken. Want ik ben ervan overtuigd dat je altijd weer tot nieuwe inzichten komt. Ook MarieTV of haar podcast zijn aanraders om op te zoeken.

Wil je mij helpen?

Koop dan dit boek via één van de links in dit artikel. Of via onderstaande button :-), want door jouw aankoop krijg ik dan een klein beetje commissie. Heel eerlijk is dit in deze periode van crisis voor mij ook een belangrijke inkomstenbron. Dus mocht je door mijn blog geïnspireerd zijn geraakt, dan zou ik je dankbaar zijn als je dit via mijn link koopt. Net als dat jij dankbaar bent voor mijn boekentip :-).

Meer boekentips

Speciaal voor jou heb ik ook een pagina aangemaakt waarin ik meer van mijn boekentips en andere favorieten graag met je deel.

Previous